Wskaźnik Dietary Inflammatory Index (DII)

Wskaźnik Dietary Inflammatory Index (DII)

Ostatnio coraz częściej słyszy się jak istotny wpływ na Nasze zdrowie i rozwój chorób ma dieta. Przewlekły stan zapalny tworzy się latami. Wpływ na jego rozwój ma wiele czynników.

Niewłaściwa dieta, brak lub zbyt mała aktywność fizyczna, nadużywanie leków, niewystarczająca ilość snu, stres. Brzmi znajomo? Wiele z Nas tak właśnie funkcjonuje.. Nie ma czasu na śniadanie, więc w biegu kupujemy przeważnie pączka lub słodką bułkę, później kawa, batonik, może jakaś cola, bo czujesz, że poziom glukozy gwałtownie spada. Pracy jest sporo, dużo stresu. Zamiast odpocząć w domu często zabieramy pracę ze sobą. Siedzimy do późnych godzin wieczornych, a sen jest wtedy za krótki i mało regenerujący. I tak zatacza się błędne koło.
Na szczęście coraz więcej osób zaczyna bardzo świadomie podchodzić do diety i stylu życia, co bardzo Nas cieszy!

Co to jest dietary inflammatory index (DII) ?

Od dłuższego czasu naukowcy skupiają się nad pojęciem DII. Jest to wskaźnik, który przedstawia potencjał pro lub przeciwzapalny składników diety. Następnie całościowo możemy obliczyć i dowiedzieć się jak wpływa na stan zdrowia Nasz sposób odżywiania. Dostępny jest szereg badań potwierdzających tezę, że wśród składników odżywczych są produkty, które mają ujemny DII oraz dodatni DII. Dodatni indeks oznacza, że dany składnik ma potencjał prozapalny (wywołujący stan zapalny), zaś ujemny indeks ma właściwości hamujące stan zapalny. W diecie najważniejsze jest to, by indeks był jak najbliższy zeru a najlepiej na minusie.

Od wielu lat mówiono Nam żeby zdrowo się odżywiać, jeść dużo warzyw i owoców – tak po prostu przekazywano informacje.
Kolejną rzeczą przekazywaną z pokolenia na pokolenie to dobroczynne działanie czosnku, goździków, kurkumy, tymianku czy zielonej herbaty.
Wiedza, którą otrzymaliśmy jest ważna i poparta badaniami, bo właśnie dzięki nauce możemy odkryć dlaczego i w jaki sposób działa dieta.

Znów przysłowie „Jesteś tym co jesz” idealnie tutaj pasuje.

Otyłość

Nadmiar tkanki tłuszczowej zwiększa kilkukrotnie ryzyko zachorowań na choroby cywilizacyjne m. in. insulinooporności, miażdżycy, cukrzyca czy innych chorób metabolicznych. Przez działanie endokrynne adipocytów, zwiększa się dodatkowo stan zapalny. Przyjmowanie samych leków bez Naszego zaangażowania w poprawie stylu życia nie wystarczy by zawalczyć o własne zdrowie. Na choroby,u których podstawie leży zła dieta najlepszym lekarstwem będzie rozpoczęcie przygody z nowym, zdrowym trybem życia!

Dieta prozapalna istotnie wpływa na zwiększenie BMI. Wzrost wagi wpływa na pogorszenie zdrowia, a w konsekwencji prowadzi czasami do kalectwa. Szczególnie niebezpieczna jest otyłość brzuszna – jeżeli masz z tym problem powinieneś zapoznać się z tym postem i go przemyśleć.

To wspaniała informacja, że sami możemy zawalczyć o swoje zdrowie! Tylko tyle czy aż tyle? Początki są na pewno trudne – ale efekt końcowy może Cię zachwycić.

W dalszej części podpowiemy jak możesz sobie pomóc.

Dieta a zdrowie psychiczne

Kolejne badania naukowe wskazują na istotny wpływ diety na wspomaganie dobrego samopoczucia ale także w leczeniu depresji, nerwic, autyzmu czy ADHD. W wielu chorobach psychicznych nie możemy wykluczyć leków, jednak odpowiednią dietą bogatą w warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze możemy poprawić efektywność leczenia. Zapraszamy do zapoznania się z badaniami naukowymi.

Od czego zacząć?

Podstawowe informacje znajdziemy w Piramidzie Żywieniowej- to mini ściągawka, w której zawarte jest wszystko co warto robić dla zdrowia. U podstaw piramidy znajdują się najważniejsze rzeczy,  które powinny znajdować się w dużych ilościach w codziennym jadłospisie. Niedawno zmodyfikowana piramida przedstawia, że na pierwszym miejscu jest aktywność fizyczna. Jakakolwiek, bo przecież nie każdy chce biegać czy jeździć na rowerze. Nawet codzienny spacer do pracy zamiast jazdy samochodem będzie wsparciem dla zdrowia

Regularne posiłki i duża ilość wody. To podstawy dla Twojego zdrowia.

Co oferuje FitPestka?

W Naszym cateringu dietetycznym oferujemy dietę z Niskim IG. Są to pełnowartościowe posiłki oparte o produkty z niskim indeksem glikemicznym lub w połączeniu, który gwarantuje jego niski poziom. Najważniejsze w diecie tego typu jest to, że ma działanie przeciwzapalne. Wszystkie produkty z niskim IG mają też niski indeks DII, co gwarantuje też wspomaganie dietą osób z chorobami metabolicznymi np. insulinoopornością, cukrzycą typu II, czy miażdżycą. Opcja 5 regularnych posiłków z niskim IG przyczyni się do unormowania poziomu cukru we krwi co zmniejsza też chęci do podjadania między posiłkami.

W Naszym cateringu uwielbiamy serwować kasze – wszelkiego rodzaju. One też mają super moc przeciwzapalną 🙂

Ale! Zero cukru, nie oznacza zero słodyczy. U Nas znajdziesz słodkie zamienniki, który są jeszcze lepsze, bo zdrowsze. Nad dietami czuwa Nasz doświadczony dietetyk. Mogą Państwo również korzystać z konsultacji w trakcie trwania diety.

Przewlekły stan zapalny prowadzi do wielu chorób, oprócz tych które wymieniliśmy to także choroby nowotworowe. Niestety, ale ryzyko zachorowania na nowotworów wzrasta aż o 70% jeśli Nasz organizm walczy już ze stanem zapalnym. Warto zastanowić się więc nad tym co Nam grozi jeżeli wybierzemy niezdrowy tryb życia.
Warto od początku dbać o racjonalne odżywianie – lepiej zapobiegać niż leczyć.

Pamiętajcie, że życie jest tylko jedno, więc dbajmy o nie z całego serca

Wasza FitPestka