Niedoczynność tarczycy- co powinniśmy wiedzieć?

Niedoczynność tarczycy- co powinniśmy wiedzieć?

W ostatnim artykule pisaliśmy o chorobach tarczycy oraz objawach, które mogą sugerować zaburzoną pracę tego narządu.
Zaburzenia pracy tarczycy dzielą się na dwa rodzaje:
-niedoczynność
-nadczynność
Dziś, chcemy skupić się na temacie niedoczynności tarczycy.

Jak z nazwy wynika w organizmie osoby chorującej występuje deficyt hormonów trójjodotyroniny (T3) otaz tyroksyny (T4). Ich niedomiar powoduje spowolnienie procesów metabolicznych.

Osoba z niedoczynnością tarczycy:

– zmaga się z ciągła sennością i spadkiem nastroju
-wzdęciami, zaparciami i bólem brzucha
-często nadprogramowymi kilogramami
-zaburzeniami cyklu miesiączkowego
-trudność z zajściem w ciąże

Niedoczynność tarczycy powinna być wspierana farmakoterapią. A dieta? Dieta to kluczowy aspekt, który wpływa przede wszystkim na przywrócenie prawidłowego metabolizmu. Obniża ogólnoustrojowy stan zapalny , który w konsekwencji może zaburzać pracę innych narządów. Większość chorujących osób, a szczególnie kobiety po pierwsze zauważają pojawienie się dodatkowych kilogramów, pomimo braku zmian w diecie. Dzięki temu od razu przyglądamy się produktom, które spożywamy.Dochodzimy do wniosku, że powinniśmy przejść na dietę. Ale taka dieta powinna być odpowiednio zbilansowana.
Wiele z Nas chwyta się za mocną redukcję, a nawet głodówki. Po czasie efekt jojo może być zauważalny a my coraz bardziej sfrustrowani..A regularne, mniejsze posiłki, sporządzone z dobrych jakościowo produktów to właśnie klucz do sukcesu.

Czego powinny unikać w diecie osoby z niedoczynnością tarczycy?

-białe pieczywo, białe makarony i kaszki
– warzywa kapustne, rekomendowane jest ich spożycie po obróbce termicznej
-słone przekąski
– słodycze oraz słodzone napoje
-tłuste mięsa
-twarde margaryny, smalec
-napoje alkoholowe

Co powinno spożywać się przy niedoczynności tarczycy?

-pełnoziarniste makarony, kasze
-pieczywo razowe
-chude mleko i produkty mleczne
-orzechy brazylijskie, laskowe, włoskie, migdały
-ryby: łosoś, pstrąg , makrela
-owoce i warzywa, warzywa kapustne do spożycia po obróbce termicznej
-oleje roślinne :oliwa z oliwek, olej rzepakowy
-chude mięsa- drób, indyk
-jaja

W diecie należy również uwzględnić : jod, selen oraz witaminę D.

Jod jest bardzo ważnym pierwiastkiem, który wspomaga wytwarzanie hormonów oraz pracę gruczoły tarczycowego. Produkty z dużą zawartością jodu to makrela, dorsz, łosoś czy otręby.
Kolejnym ważnym pierwiastkiem jest selen, który wpływa na przemianę tyroksyny w trójjodotyroninę. Można go znaleźć w orzechach, czosnku oraz rybach.
Jodu oraz selenu nie należy dodatkowo suplementować- ich nadmiar może powodować negatywne skutki. Zdrową, zbilansowaną dietą jesteśmy w stanie pokryć dziennie zapotrzebowanie na te składniki.
Odpowiedni  poziom witaminy D jest istotny w prawidłowej pracy tarczycy. W tym przypadku warto skorzystać z dodatkowej suplementacji ze względu na ogólne niedobory wśród społeczeństwa. Warto dawkę dobrać indywidualnie pod okiem lekarza.

Co proponuje Ci FitPestka?

Nasza dieta jest zgodna z najnowszymi wytycznymi Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego oraz opiera się o normy żywieniowe.
Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna opierać się o składniki przeciwzapalne np pełnoziarniste kasze. Dzięki tym składnikom obniża się stan zapalny w organizmie, co pomoże w przywróceniu prawidłowego metabolizmu oraz wspomoże pracę innych układów.
Nasza dieta opracowywana jest skrupulatnie przez dietetyka. Podczas trwania diety jesteście pod jego opieką i służy Wam pomocą. Kaloryczność dobowa zostaje dobrana indywidualnie, dzięki temu macie pewność, że dostarczacie odpowiednią ilość energii oraz substancji odżywczych w ciągu dnia.

Catering dietetyczny FitPestka Głogów to zbilansowane i skomponowane 5 posiłków, zapakowane i dostarczone pod same drzwi.
Dbamy o Wasze zdrowie i przekonujemy Was, że dieta może byś smaczna i pomysłowa!