Co kryje się pod pojęciem indeksu glikemicznego?

Co kryje się pod pojęciem indeksu glikemicznego?

Indeks glikemiczny, w skrócie IG przedstawia Nam na zasadzie liczb jak podniesie się poziom glukozy we krwi po 120 minutach od zjedzenia danego produktu.Wartość IG innych produktu porównywana jest z glukozą, której wartość wskaźnika jest równa 100 . Im większy wskaźnik IG tym szybciej poziom cukru wzrasta po posiłku.

W normach żywieniowych produkty spożywcze zakwalifikowano do trzech grup:
– pokarmy o niskim IG -55 lub mniej
-pokarmy o średnim IG – 56-69
-pokarmy o wysokim IG -równe 70 lub więcej

Od czego zależy wysokość indeksu glikemicznego?

Wartość IG zależy od zawartości węglowodanów – zarówno prostych jak i złożonych, zawartości błonnika, czy innych składników odżywczych. Dojrzałość owoców oraz warzyw również wpływa na wartość indeksu glikemicznego. Na przykład dojrzały banan ma wyższy indeksy glikemiczny niż banan niedojrzały. Wpływ ma także wielkość porcji- jeżeli zjemy małą porcję arbuza ok. 100g to glukoza we krwi nie podniesie się aż tak gwałtownie jakbyśmy zjedli go pół na raz. Kolejno sposób rozdrobnienia czy obróbki produktu spożywczego również wpływa na zmianę IG. Na przykładzie marchewki, której IG pod naturalną postacią wynosi 16, po ugotowaniu IG=47. Dzięki stworzonym tabelą, można w prosty sposób sprawdzić czego powinniśmy unikać, a co powinno gościć w Naszej codziennej diecie.

Co się dzieje, jeżeli spożywamy produkty o wysokim IG?

Najlepiej opisać to na prostym przykładzie. Wstajemy rano, ubieramy się w biegu. Wychodzimy do pracy bez śniadania, bo kupimy coś na szybko po drodze. Przeważnie Naszym wyborem jest jakaś drożdżówka, pączek lub pizzerka- czyli dużo tłuszczu, cukru i innych gorszych dodatków. Często do picia wybieramy colę lub jakiś napój energetyczny. Mieszanka ta daje nam dużo energii na start- podnosi bardzo gwałtownie poziom glukozy we krwi. Niestety tak jak szybko energii przybyło tak szybko spada poziom glukozy we krwi- czujemy się ospali i odczuwamy już pierwsze oznaki głodu. Żeby dać sobie kolejny zastrzyk energii sięgamy po szybką przekąskę- batonik lub inne słodkości. Poziom cukru wzrasta, oznaki głodu zatuszowane i możemy pracować dalej… Kolejno przygotowujemy obiad na szybko, często gotowe dania do podgrzania- duża porcja tłuszczy i węglowodanów. Niestety takie wahania poziomu glukozy we krwi są bardzo obciążające dla trzustki- każdy skok glukozy powoduje zwiększenie produkcji insuliny, by obniżyć nadprogramową ilość cukru. W ciągu dnia odczuwamy spadki energii, ciągły głód – więc dojadamy. W konsekwencji rośnie Nasza waga, spada samopoczucie i pojawia się ryzyko wielu chorób metabolicznych.

Czy wszystkie produkty IG o wysokim są niewskazane?

Jeżeli Twoja dieta wygląda podobnie jak w powyższym przykładzie, to powinieneś jak najszybciej to zmienić!
W kateringu FitPestka Głogów nie chcemy pozbawiać Was wszystkich pyszności. Przygotowujemy zdrowe słodkości, które zadowolą każdego. Potrafimy też zrobić pizzę, którą będziecie zajadać ze smakiem:) W kateringu mamy wiele pomysłów na zamienniki, które polubicie i stwierdzicie, że zdrowe również może być pyszne.W końcu dieta powinna być przyjemna, a pudełka opróżniane ze smakiem:) Nasz zespół dobiera często produkty o wyższym IG łącząc je z tłuszczem lub białkiem , co znacznie spowalnia wchłaniania się cukru z pożywienia. Mamy również swój sposób na przygotowanie ziemniaków czy makaronu.

Na czym opiera się dieta pudełkowa w FitPestce?

W kateringu FitPestka Głogów polecamy zbilansowane posiłki zapakowane i dowiezione pod same drzwi. Nasza dieta pudełkowa to dieta o niskim IG. Codziennie, różnorodne posiłki, które utrzymują poziom glukozy na prawidłowym poziomie. Dzięki temu nie odczuwasz głodu między posiłkami, więc w odstawkę idą wszelkie przekąski! Pomożemy dopasować odpowiednią kaloryczność, weźmiemy również pod uwagę produkty, których nie możesz lub nie chcesz jeść.
Katering dietetyczny FitPestka Głogów chce przekonać wszystkich, że zdrowe nie oznacza nudne i niedobre.

Dzięki Naszej diecie pudełkowej spróbujesz wielu ciekawych połączeń, będziesz cieszył się piękną sylwetką i dobrym samopoczuciem. A najważniejsze jest to, że zyskujesz zdrowie!
Prawidłowa dieta i aktywność fizyczna uchroni Nas przed wieloma chorobami.