Będąc na diecie

Będąc na diecie

Motywacja – to najistotniejszy aspekt procesu odchudzania. Brak odpowiedniego nastawienia, powoduje, że rozpocząć odchudzanie jest nam bardzo trudno, ale jeszcze trudniej jest wytrwać w tym postanowieniu. Dlatego bardzo często, tak szybko się poddajemy.

Kolejna ważna rzecz to: ustalenie celów możliwych do osiągnięcia.

Przykład 1. Pani Kasia postanowiła „zgubić” 7-10 kg w ciągu miesiąca niestety straciła tylko 3kg, efekt ją nie zadowolił, a wcześniejszy zapał przerodził się bardzo szybko w rozczarowanie i brak chęci do kontynuowania diety. Postawienie tak nierealnego celu wynika z braku świadomości, że tak jak „zbieranie dodatkowych kilogramów zabiera nam czasem kilka miesięcy, a nawet lat”, tak samo ich utrata zajmie nam adekwatną do „nadprogramowych kilogramów” ilość czasu.

Zdecydowanie lepszym wyjściem jest zastosowanie metody małych kroków, ( utrata 0,5 –1 kg na tydzień), która pozwoli nam systematycznie osiągać „małe sukcesy”.

Przykład 2. Pani Ania ma nadwagę 20 kg, postanowiła, że rozpocznie się odchudzać. Jej najbliższy cel jaki chce osiągnąć w następnych 3-4 tygodniach to utrata 3 kg. Dzięki wprowadzonym modyfikacjom w sposobie żywienia oraz zwiększeniu aktywności fizycznej cel został osiągnięty. Zachęcona swoim pierwszym „małym sukcesem”, Pani Ania wyznacza sobie kolejne zadanie utraty następnych 3 kg, itd.

Większość osób obawia się podjąć decyzję o odchudzaniu ponieważ myślą, że narzucony im rygor będzie niemożliwy do zrealizowania.. Błąd każda osoba zgłaszające się do mojej poradni ma ustalone warunki indywidualnie do swoich potrzeb, upodobań kulinarnych, rodzaju i czasu pracy. Wspólnie staramy się znaleźć sposób najmniej uciążliwy, do którego będzie łatwiej się nam przyzwyczaić i polubić, tak aby nie było powrotu do starych i niezdrowych nawyków żywieniowych, które zawsze będą kończy się efektem jojo.

Pamiętaj! Upadki zdarzają się każdemu

Każdy z nas nie zależnie od podjętego wyzwania w życiu czasem, „upada”, tak już jest- nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem, np. nie będzie nam się chciało pójść na basen, czy wystąpi napad objadania się. Wtedy częstą reakcją osób odchudzających się jest rezygnacja z podjętych postanowień, zaczynamy „zajadać stres” związany z niepowodzeniem bez względu na faktycznie odczuwany głód.

W przypadku takiego niepowodzenia najlepiej wytłumaczyć sobie, że jesteśmy tylko ludźmi i każdemu zdarzają się upadki na drodze do celu. Trzeba się podnieść i iść dalej przestrzegając założeń naszego programu żywieniowego.